Geplaatst op 16 januari 2021

Een nieuwe Britse studie toont aan dat mensen met gezwollen of bloedend tandvlees tot 70% meer kans hebben om te overlijden aan de COVID-19-infectie. Dit toont aan hoe belangrijk een gezonde mondholte is in de strijd tegen het virus.

Origineel persbericht Solingen 15-01-2021 met referenties:

Een nieuwe Britse studie toont aan dat mensen met gezwollen of bloedend tandvlees tot 70% meer kans hebben om te overlijden aan de COVID-19-infectie. (1) Dit toont aan hoe belangrijk een gezonde mondholte is in de strijd tegen het virus. Tandarts prof. Roland Frankenberger (Universiteit van Marburg) en diabetoloog prof. Andreas Pfützner (Pfützner Science & Health Institute, Mainz) hebben lang het belang van orale immuuncompetentie benadrukt, ook in de context van de pandemie. Met haar alliantie voor mondelinge immuuncompetentie, brengt de Oral Health Foundation (DMS) lokale experts, industrie en verenigingen samen om onnodig zware lijden of overlijden van mensen met COVID-19 te voorkomen.
De mond - de eerste barrière voor het immuunsysteem
Het is bekend dat het coronavirus vooral via receptoren in mond en keel het lichaam binnenkomt. Daarom zijn een sterke immuunafweer in de mondholte en een gezond mondslijmvlies de eerste hindernissen voor de virussen. (2) Als deze verzwakt zijn of als parodontale degeneratieprocessen onopgemerkt plaatsvinden, vormen bijkomende bacteriële infecties een hoog risico op het ontwikkelen van longontsteking of zelfs overlijden aan sepsis. Vaak is een slecht onderhouden mondholte de oorzaak van dergelijke infecties.
Aanzienlijk minder complicaties door vroege detectie en preventie
Een onderzoek onder bijna 100.000 mensen over een periode van 12 jaar heeft het nauwe verband aangetoond tussen mondhygiëne en longontsteking. Parodontale behandeling verminderde het risico op longontsteking met 31%; intensievere therapie zelfs tot 66%. Patiënten met diabetes hadden zelfs een 78% verhoogd risico op longontsteking. (3)
"Orale preventie versterkt Immuun Fitness op het punt van oorsprong van de virusinfectie en helpt, door deze fitnessfunctie, het te vermijden of het verloop ervan te verminderen", zegt prof. Dr. Roland Frankenberger.
Mondhygiëne is belangrijk om te beschermen tegen coronavirus
In een gezamenlijke publicatie stelt de diabetoloog prof. Dr. Pfützner (Mainz) en de tandarts Prof. Roland Frankenberger (Universiteit van Marburg) om de huidige aanbevelingen voor de preventie van SARS-CoV-2 uit te breiden met de bepaling van orale immuuncompetentie en de behandeling van mond en keel. (4) Patiënten mogen hun afspraken voor routineonderzoeken en controles niet uitstellen.
De orale immuunbarrière en de mondgezondheid kunnen worden getest
Daarnaast is de zogenaamde aMMP-8-test (MMP-8: geactiveerde matrix metallo-proteïnase-8) een effectieve test die beschikbaar is voor artsen en tandartsen om het beschermende effect van de orale immuunbarrière te bepalen. De door de Universiteit van Helsinki en het Duitse biotechbedrijf Dentognostics ontwikkelde sneltest duurt slechts vijf minuten en kan thuis contactloos als aMMP-8 zelftest of direct bij de tandarts of arts worden uitgevoerd.
De test bepaalt de activiteit van een enzym dat de barrière afbreekt door weefselafbraak (collagenolyse). Hierdoor kunnen bacteriën en virussen gemakkelijk het lichaam binnendringen. Als er een verhoogde weefselafbraak is, kunnen patiënten en artsen de afweer van het orale immuunsysteem snel verbeteren met geschikte mondhygiëne en andere preventieve maatregelen.
De orale immuunbarrière is belangrijker dan ooit
Het aantal coronabesmettingen neemt toe, de vaccinatiecentra komen maar langzaam op gang en als klap op de vuurpijl verspreidt de gevreesde virusmutatie B.1.1.7 zich. over Europa. Deze variant van het virus is 50-70% besmettelijker dan het vorige virus en zou ons gezondheidssysteem binnenkort tot het uiterste kunnen opdrijven.
Referenties
1.1The Impact of Periodontal Disease on Hospital Admission and Mortality During COVID-19 Pandemic, Larvin H, Wilmott S, Wu J and Kang J (2020) Front. Med. 7:604980. doi: 10.3389/fmed.2020.604980 –
2.High expression of ACE2 receptor of 2019-nCoV on the epithelial cells of oral mucosa. Xu, Hao & Zhong, Liang & Deng, Jiaxin & Peng, Jiakuan & Hongxia, Dan & Zeng, Xin & Li, Taiwen & Chen, Qianming. (2020). International Journal of Oral Science. 12
3.The Association of Periodontal Treatment and Decreased Pneumonia: A Nationwide Population-Based Cohort Study. Yang LC, Suen YJ, Wang YH et al. Int J Environ Res Public Health 2000; 17: 3356.
4. Oral Immunocompetence in the Corona Pandemic vs. System Relevance of Dentistry. Roland Frankenberger, Andreas Pfützner. Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2020; 25(05): 256-263 Georg Thieme Verlag KG - Mundspülung statt Begrüßungssekt - Ansteckungsrisiko auf Feiern: Was Hygienepapst Prof. Zastrow empfiehlt https://ots.de/DpCN8J

Over W.P. van der Schoor

Peter van der Schoor is tandarts implantoloog en docent op het gebied van orale implantologie. Peter geeft sinds 1986 cursussen en voordrachten in binnen- en buitenland en wordt veelvuldig geraadpleegd als trouble shooter voor diverse implantaatsystemen.